برگزاری همایش خادمین فرهنگ نماز با همکاری کانون فرهنگی الزهراء

همایش تجلیل از خادمین فرهنگ نماز با اعزام روحانی از سوی اداره تبلیغات اسلامی و همکاری اداره آموزش و پرورش و کانون فرهنگی الزهراء نطنز در سالن اجتماعات کانون فرهنگی شهید مطهری برگزار شد.




به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی  الزهراء(س) نطنز، همایش تجلیل از خادمین فرهنگ نماز 28 اردیبهشت ماه ویژه معلمان و دانش آموزان آموزش و پرورش نطنز در محل سالن اجتماعات کانون شهید مطهری با حضور کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام بیرانوند روحانی اعزامی از سوی اداره تبلیغات اسلامی نطنز به تبیین معنابخشی نماز در سه بخش اسماء نماز، حرکات نماز و مفاهیم نماز پرداخت.

حجت الاسلام بیرانوند در آغاز این مراسم اظهار داشت: کسانی بیشتر می توانند ارتباط واقعی با نماز داشته باشند که برای آنها نماز در سه بخش اسماء و کلمات نماز، حرکات نماز و مفاهیم نماز معنابخش شده باشد و این امر برای ما زمینه اقامه نماز نه قرائت آن را فراهم می کند زیرا ازما قرائت نماز نخواستند به ما نگفتند نماز بخوانید بلکه اقامه نماز را از ما خواسته اند، چون قرائت نماز یعنی لب خوانی، روخوانی، حفظ خوانی ولی اقامه نماز داشتن یک حس همراه با حالت ابهت و عظمت و درک مفاهیم نماز با حضور قلب می باشد.

وی افزود: خداوند در قرآن مجید درباره نماز می فرماید: اقم الصلوه لذکری: نماز ذکر و یاد من است. اینجا سوال می کنیم خدایا نماز یاد چه چیز است؟ جواب این است که یاد مجموعه دین در مجموعه زندگی، یعنی خداوند تبارک تعالی تمام اجزاء دینش را در یک مجموعه ای فشرده کرده و اسم آن را نماز گذاشته است برای اینکه این مجموعه دین بازخوانی و واکاوی شود به ما دستور داده اند پنج مرتبه در شبانه روز نماز بگذاریم تا این مجموعه مرور شود به عنوان مثال اعلام می کنند فلان ماشین 4223 قطعه دارد اگر شما یک قطعه از اینها به اسم باطری را در بیاورید مکانیک می آید برای ما تشریح می کند می گوید ارتباط اینکه استارت زده نمی شود دلکو کار نمی کند و این چرخ نمی تابد با این باطری چیست؟ به این دلیل است که ارتباط شدید بین این اجزاء وجود دارد. لذا کسی که دین شناس است می تواند به شما بگوید رابطه بین حرام خواری و اینکه نماز، نماز نشود، رابطه اینکه ما چشم مان میزان نباشد رابطه اینکه من احترام به والدین نمی گذارم با اینکه نماز اقامه نشود چه ارتباطی وجود دارد لذا دین شناسی مثل حضرت علی(ع) می گوید تمام اعمال تان تابع نماز شماست.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به خاطره ای از شهید مطهری در خصوص اقامه صحیح نماز بیان داشت: جناب استاد مطهری می گوید درنجف اشرف خدمت یک عالمی به نام آقاسید علی قاضی رسیدم گفتم جناب استاد ما با اینگونه داریم نماز می خوانیم ایشان از من سوال کردند چطور نماز می خوانید استاد جواب می دهد سعی می کنم به ترجمه نماز دقت کنم آن وقت ایشان به من رو کرد و گفت آقای مطهری پس کی نماز می خوانید. با جرقه این بزرگوار متوجه شدم که اقامه نماز اون حس و حالت نسبت به حرکت و مفاهیم نماز است و نماز فقط دقت در ترجمه نیست، باز به قول یکی از اساتید ما مگر می شود چشمت هر چیزی ببیند و گوشت هر چیزی گوش کند و در قلبت به روی همه باز باشد بعد نمازت نماز باشد گفتم پس چیکار کنیم جواب داد توی روز چقدر نماز می خونید گفتم در روز 17 رکعت تقریبا بیست دقیقه گفت مگر می شود حرکت روح و فکر و جانت بیست و سه ساعت و چهل دقیقه توی یک مسیرهای دیگری باشد آنوقت بعد انتظار هم داشته باشی در بیست دقیقه نمازت هم اقامه شود.

وی در خصوص معنابخشی سه بخش نماز اظهار داشت: نماز یک سری اسماء و صفات و کلمات همچون الله، اکبر، احد، صمد، عظیم و یک سری حرکات همچون خم شدن سجده رفتن به حالت ایستاده بودن و غیره و یک سری هم مفاهیم است اگر کسی به واسطه ذکر و یاد خدا با اسماء و صفات و حرکات و مفاهیم نماز آشنا باشد وقتی در نماز هست توی نماز هست به قول بابا طاهر خوشا آنانکه دایما در نمازند.

کارشناس دفتر تبلیغات اصفهان در تبیین چگونگی ذکر دایمی اظهار داشت: ما سه نوع ذکر داریم یک ذکر زبانی یعنی اینکه بگوییم استغفر الله، لااله الاالله و این تا وقتی خوب هست که لغلغه نباشه دغدغه باشه. ذکر دوم ذکر قلبی است نمی دانم توی مسافرتها تابلو اکبر جوجه را دیده اید بابای این اکبر به رحمت خدا رفت یک عده از دوستانش آمدند او را به سرکار بردند اما می بینند کارش را را انجام می دهد اما یک غم سنگینی توی چهره اش است می گوییم چیه می گوید بابام مرده وقتی این جمله را می گوید می خواهد منفجر شود سوال این است که چرا غم بابا فراموش نمی شود چون سرچشمه این محبت قطع نشده کسانی که می خواهند قلبشان ذاکر باشد و توی نماز حقیقتا در نماز باشند باید عشق به خدا حقیقتا در قلبشان جلوه داشته باشد و ذکر سوم ذکر عملی است یعنی اینکه پیرزنی در جلو همین سالن می خواهد از این طرف خیابان به اون طرف خیابان برود و یک آقاپسری از راه می رسد و این کیسه را می گیرد و کمک می کند همین که دستش به کیسه می رسد در نامه عملش می نویسند یا معین المستضعفین یا الله یا رحمن یا رئوف یا جمیل و تمام صفات جمالیه را برای او می نویسند می گوید من ذکر نگفتم بابا تو عملا یک کار خوب انجام دادی، برای همین است که امام صادق(ع) می فرماید کسی دو رکعت نماز درست اقامه کند وارد بهشت می شود و آقا رسول الله نیز فرمودند الصلوه معراج المومن پس مسیر اقامه نماز مسیر صعود است.

حجت الاسلام بیرانوند سپس در خصوص معنابخشی وضو قبل از نماز گفت: مسیر ما به سوی بهشت با طهارت و وضو شروع می شود و وضو از صورت با دست و توسط آب انجام شود، دلیل اینکه صورت را باید بشوییم برای این است که می خواهیم چهره به چهره با خدا ملاقات کنیم و رو در روی خدا بایستیم وجهت وجهی للتی فطر السموات و الارض اگر کسی در طول روز روسیاه و شرمنده و خجالت زده بود نمی تواند رو به روی خدا بایستد و نمازش اقامه شود.

وی افزود: دست مظهر قدرت است و آب مظهر پاکی است یعنی با آبی که مظهر پاکی هست قدرت تان هم باید پاک باشد، به آقایان می گویند از پشت دست وضو بگیرید و به خانم ها می گویند از روی دست که لطیف است وضو بگیرید چون می خواهند بگویند خواهر بزرگوار قدرت شما در لطافت و عشق ورزی و محبت و محبوب بودن است و اگر به اندازه یک لبخند از قدرت تان سوء استفاده کردید دیگر نمی شود نمازتان نماز باشد و به آقایان هم می گویند درست است زور بازو داری اما اگر از قدرتت سوء استفاده کردی سوء الخلق یفسد العمل اعمالتان فاسد می شود، بعد می گویند با آب بیایید دست روی سرتان بشید یعنی باید بینش ها عوض شود و سر از شبهات و اشکالات و ایرادات پاک شود آنوقت به مسح پا می رسیم یعنی دیگر پای شما می کشد به سوی نماز گام بردارید.

وی در خصوص آماده شدن برای نماز پس از وضو اظهار داشت: امام حسن مجتبی(ع) و امام سجاد(ع) به قدقامت الصلوه نماز که می رسیدند رنگ شان زرد می شد وقتی دلیل این پریدگی رنگ را می پرسیدند جواب می دادند من می دانم در مقابل چه خدای باعظمت و بزرگی قد علم کرده ام و ایستاده ام.

حجت الاسلام بیرانوند سپس در معنای تکبیره الاحرام گفت: تکبیره الاحرام به این دلیل نامیده شده است که مواردی با این تکبیر حرام می شود همچون خندیدن و گریه کردن برای دنیا، حرف زدن و مهمتر از همه رو بر گرداندن از خدا و این تکبیری است که همه اینها را حرام می کند.

روحانی اعزامی از سوی اداره تبلیغات اسلامی در تشریح دلایل عربی خواندن نماز بیان داشت: حالا سوال این است که ما چرا باید نماز را عربی بخوانیم ما که فارسی زبان هستیم چرا این نماز به زبان فارسی خوانده نشود، یکی از اساتید دانشگاه اصفهان نقل می کردند که قبل از انقلاب با چهار نفر از دوستان دیگر به سرمون زد نماز را فارسی بخوانیم و همین باعث شد بابای من ما را نزد آیت الله آقاشیخ رحیم ارباب از علمای بزرگ اصفهان بردند و ایشان در مواجهه با ما گفتند شنیدم نماز را فارسی می خوانید گفتیم بله گفت خب رشته شما چیه گفتم زیست بعد ایشان چند تا سوال زیست پرسید و ما نتونستیم جواب بدهیم از یکی دیگر هم که رشته اش ریاضی بود چندتا سوال ریاضی پرسید و اون هم نتوانست جواب بدهد اینجا بود که فهمیدیم خیلی از مسائل را نمی دانی و یک مقدار منیت مان خالی شد از ما خواست نماز را به فارسی بخوانیم و با این جمله شروع کردم که خدا بزرگتر از آن است که وصف شود آقای رحیم ارباب گفت خدا یعنی خودآی که به فارسی یعنی کسی که خودش به وجود آمد اما خدا و خودآ که الله نیست زیرا الله یعنی ای وجودی که هزارتا صفت داری، هم رحیمی، هم رحمانی، هم عطوفی هم ارحمن الراحمینی و هم هزار صفتی که ذات تو و عین تو می باشد؛ این مباحثه در بقیه کلمات فارسی که از نماز می خواندیم نیز ادامه یافت و همین ایراد یعنی مضیق بودن معنای فارسی را ایشان مطرح کرد مثلا وقتی گفتم به نام خداوندی که بخشنده است گفت چرا نگفتی سخی و کریم و دست دلباز اینجا بود که فهمیدیم نمی شود نماز را فارسی خواند.

وی در خصوص بار معنایی زبان عربی خاطر نشان کرد: سال 2006 یک مجمع زبان شناسی در نیویورک آمریکا برگزار شد و نتیجه بررسی زبانها در این مجمع این بود که زبان فرانسه پیچیده ترین زبان، زبان انگلیسی آسان ترین، زبان فارسی شیرین ترین و زبان عربی پربارترین و پرمفهوم ترین زبان است شما ببینید هفتاد تا ترجمه برای بسم الله الرحمن الرحیم شده است اما افرادی چون استاد مطهری، آقامصطفی خمینی و استاد فولادوند که بهترین ترجمه به ایشان اختصاص دارد نظرشان این است که بهترین ترجمه برای این عبارت این است به اسم اللهی که رحمن و رحیم است و این یعنی اینکه نمی شود ترجمه کرد.

وی در ادامه تبیین معنابخشی نماز در خصوص حرکات سجده در نماز اظهار داشت: خب در این حرکتی که ما به سوی بهشت داریم از حضرت علی(ع) سوال کردند برای چی ما به سجده می رویم آن حضرت جواب داد برای اینکه سجده اول به معنای این است که ما از خاک بوده ایم و سر برداشتن یعنی اینکه از خاک آفریده شدیم بعد میان دو سجده یک لحظه توقف می کنیم یعنی یک لحظه در دنیا هستیم و بعد داخل قبر می رویم و تبدیل به خاک می شویم و بعد از سجده دوم سر از خاک بر می داریم و دوباره زنده می شویم و وارد محشر می شویم، خب جالا این سوال پیش می آید که ما ماقبل از سجده پنج تا رکن داریم شامل رکوع، قیام قبل از رکوع، تکبیره الاحرام، نیت و این ها به چه معناست؟ پاسخ این است که ما قبل از اینکه ما از خاک باشیم عالم های دیگری هم بوده است و به آنها هم باید اعتقاد داشته باشیم.

حجت الاسلام بیرانوند در ادامه افزود: آیات سوره مبارکه حمد، اشاراتى درباره خدا و صفات او، مسأله معاد، و درخواست حرکت در راه حق آن هم به صورت جمعی، و قبول جامعیت و ربوبیّت خداوند دارد، همچنین در این سوره علاقه خود را به ادامه راه اولیاى خدا و بیزارى و انزجار از گمراهان و غضب شدگان ابراز مى نما یم و بر اساس روایتی امام رضا(علیه السلام) مى فرمایند: گفته شده در نماز حمد خوانده شود نه سوره دیگر، زیرا هیچ سوره اى جامع تر از سوره حمد نیست و بعد از این سوره نیز سوره اخلاص را می خوانیم و بعد از مفاهیمی چون معاد، صراط، نعمت با مفاهیم احد، صمد، کفوا احد آشنا می شویم اینجاست که می گوییم خدایا من با این کلمات آشنایم خداوندا من نمی توانم در مقابلت قد علم کنم به رکوعت می افتم و خم می شوم و عظمت خداوند را می بینم و دلیل اینکه عده ای زیربار تکلیف الهی نمی روند چون با عظمت خداوند آشنا نشده اند اگر ما در طول روز باعظمت خداوند و شگفتی های عالم خلقت، ویژگیهای ستارگان، پیچیدگیهای جسم و روح مان آشنا شویم در نماز آن وقت معنای رکوع برای ما هضم می شود فقط فکر کرده اید چرا این چربی چشم شما توی این آب نمک مونده و چطور در یک وجب صورت شما آب شیرین آب شور، آب تلخ، آب ترش قرار داده شد و اگر این ها مزه اش به هم بخورد مشاعرت را از دست می دهی.

وی در تحلیل بخش آخر معنابخشی نماز اظهار داشت: بعد از رکوع می رسیم به سجده و سجده به معنای خاکساری در مقابل خداوند و این خاکساری کوچکتم مخلصتم بند کفشتم نیست بلکه بالاتر به معنای این است که خداوندا من خاکتم و چون به خاک افتادی آنوقت است که خداوند می گوید: کمتر از ذره نه ای پست مشو مهر بورز تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان. تا به خا ک خداوند افتادی خداوند نمی گذارد در خاک بمانی و از خاک بلندت می کند و برای یک لحظه وارد دنیا می شوید و ذکر استغرالله می گویید زیرا ذکر دنیا استغفر الله است و بعد وارد قبر می شوید و دوباره از خاک بر می خیزید و وارد محشر می شوید آنجایی که پوستهای ما را در می آورند و هسته و هستی های ما می موند بعد از سجده دوم دوباره بلند می شویم و دوباره حمد و سوره را می خوانیم و با اسماء و صفات الهی آشنا می شویم اینجاست که می فهمیم چیزی نداریم و اوضاع سخت تر از آن است که فکر می کردیم و اینجاست که در قنوت دست به سوی پروردگار دراز می کنند که خداوند دست ما خالی است و چیزی نداریم و خداوند به ما خیر دنیا و آخرت را بده و از عذاب خودت ما را نجات بده و این را بدانید هر چه دایره نداری و فقرتان در برابر پروردگار بیشتر باشد که در مقابل خداوند کسی نیستید و هر چه هست از آن خداست خداوند هم ظرفیت وجودی ما را بیشتر می کند و این فقر و نداری ما ادامه پیدا می کند تا به تشهد برسیم و اینجا به جایگاهی می رسیم که دیگر با چشمان می بینیم و شهادت می دهیم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمد عبد و رسول پرورودگار است یعنی پیامبر مطیع خداوند است یعنی بر اساس خواست و منیت و تشخیص خودش عبادت نمی کرد بر اساس دستور پروردگار عمل می کرد و در پایان صلوات می رسیم و درخواست شفاعت می کنیم چرا که همه ما در روز قیامت نیازمند شفاعت هستیم چرا که اگر یکی از گناهان ما را خدا نبخشد در آن روز می خواهیم چیکار کنیم و بعد از تشهد ما سلام به نبی می دهیم چون با شفاعت در بهشت باز می شود و اولین کسی را که در بهشت می بینیم آقا رسول الله است

حجت الاسلام بیرانوند در تحلیل معنابخشی رکعت سوم و چهارم نیز گفت: در این سیر در رکعت سوم و چهارم تسبیح خداوند را می کنید و نه اینکه ما در بهشت هستیم تسبیح خداوند را می کنیم و از درجات بهشت بالا می رویم اگر شما در طول روز ذکر سبحان الله را بگوید هماهنگ و هم جریان وهم قدرت با تمام هستی می شود و ما در قرآن در موارد متعدد داریم یسبح لله ما فی السموات و الارض.

در پایان این همایش از خادمین فرهنگ نماز با حضور رئیس اداره آموزش و پرورش با اهداء هدایا تجلیل به عمل آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد