برگزاری نخستین نشست آموزشی مدیریت در تشکل‌های دینی

دوره آموزشی هدایت فرهنگی با موضوع مدیریت در تشکلهای دینی با همکاری کانون فرهنگی الزهراء(س) در فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی الزهراء(س) نطنز، سومین نشست آموزشی طرح هدایت فرهنگی در ایام اوقات فراغت با موضوع مدیریت در تشکلهای دینی با سخنرانی حجت الاسلام بیرانوند از اساتید دفتر تبلیغات اصفهان با همکاری کانون فرهنگی الزهراء(س) در محل فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز برگزار شد.

حجت الاسلام بیرانوند در آغاز این نشست اظهار داشت: مشکلی که الان وجود دارد این است که تلقی واحدی از فرهنگ برای فعالان فرهنگی حاصل نشده است و برخی دائره المعارف ها 170ترجمه و تعریف برای آن ارائه کردند اما تلقی ما از فرهنگ آن چیزی است که انبیاء و اولیاء الهی محور آن هستند.

وی افزود: مشکل دیگر در کارهای فرهنگی این است که فعالیتهای ما بیشتر جنبه آموزشی دارد تا انگیزشی، ما فکر می کنیم که مخاطبان ما نمی دانند لذا باید آنها را آگاه کنیم در صورتی که جالب است بدانید از روز اولی که فرزند ما وارد پیش دبستانی می شود تا وقتی که مدرک کارشناسی می گیرد فقط و فقط 5000 صفحه مطالب دینی و مذهبی آموزش می بینند و یاد می گیرند و از سوی دیگر می بینیم که مخاطبان این آموزش با این متون ارتباط مناسب و حداکثری برقرار نکرده اند در حالی که ارتباط دین با این کلمات است باور، یقین، تقوا، اعتقاد، خودکنترلی در حالی که محدوده آموزش نمی تواند باور و اعتقاد ایجاد کند به همین جهت اگر ما خودمان به یک چیزی اعتقاد نداشته باشیم نمی توانیم آن را به دیگران منتقل کنیم.

استاد اعزامی دفتر تبلیغات اصفهان سپس خاطر نشان کرد: تربیت، زمینه سازی برای تغییر رفتار است و لذا اگر به من بگویند کل تربیت دینی را در سه کلمه خلاصه کن می گویم زمینه سازی برای تغییر، انگیزه دهی و باور دهی.

وی در ارائه تعریف های دیگر از تربیت دینی اظهار داشت: تعریف دیگری که برای تربیت کردند تربیت یعنی اعطای لحظه به لحظه نیازهای بشری یا اینکه تربیت عبارت از قوه به فعل رساندن استعدادهای خدادادی بشر می باشد.

حجت الاسلام بیرانوند در خصوص ضرورت ها و لوازم کارهای فرهنگی بیان داشت: اولین ضرورت در کار فرهنگی آگاهی به موضوع تربیت است یعنی اینکه بدانیم موضوع تربیت انسان است، شما باید انسان را بشناسید، دوم آگاهی به برنامه ها و روشهای تربیتی است مثلا روش مواجه سازی، روش کرامت بخشی که از روشهای مکتب اهل بیت(ع) است و بر اساس فرمایش امیرالمومنین(ع) اگر کسی بتواند کرامت بدهد و کرامت بخشی کند برای مخاطب او نفسانیت پیش پا افتاده می شود زیرا کرامت در انسان شوق به خوبی و تنفر از بدی ایجاد می کند.

وی افزود: از جمله روش های دیگر روش بهره برداری از عواطف و نیز روش بصیرت آفرینی است و از روشهایی است که در قرآن بیان شده است مثلا قران وقتی می خواهد بگوید غیبت نکن نمی آید بگوید غیبت نکنید می گوید بعضی از شما غیبت بعضی دیگر را نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد که کراهت دارد در واقع اینجا به انسان نگاه و بصیرت می دهد می گوید اصلا حالت به هم می خورد اصلا برای شما قابل تصور نیست.

وی در ادامه در خصوص جایگاه دانایی در برنامه های تربیتی و فرهنگی گفت: شما اگر کتاب دنیای نوجوان دکتر محمدرضا شرفی را نخوانید اعتقاد من این است که نمی توانید کار فرهنگی انجام دهید، توانایی و دانایی شما با هم ارتباط دارد اگر دانا نباشید نمی توانید کار انجام دهید وقتی من روانشناختی نوجوان را کار نکرده باشم تغییر رفتار هم نمی توانم انجام دهم.

حجت الاسلام بیرانوند در تبیین جایگاه ظرفیت سازی و ایجاد تعلق در تشکل دینی نیز اظهار داشت: ظرفیت سازی راهی برای ایجاد تعلق دیگران به تشکل دینی ماست و تعلق وابستگی و ایجاد علاقه دیگران به تشکل ما می شود، و فی الواقع مسجد و کانون هایی موفقند که ظرفیت های متفاوت فرهنگی را ایجاد کنند یعنی یک کانون را می بینید که برای اقشار مختلف برنامه دارد و برنامه های مختلف برای جلسات گپ و گفتگو و ورزش و کامپیوتر و ... دارد و با استفاده از ظرفیت های مختلف ذائقه های مختلف را جذب می کند لذا اگر می خواهید بچه ها به مسجد گره بخورند باید برویم روی این زمینه کار کنیم.

وی افزود: یک کتابی هم با عنوان منشور اجرایی فعالیتهای فرهنگی در مسجد با رویکرد تیم سازی منتشر کرده ام که به عنوان مثال در آن بیان کرده ام که برگزاری نشست هایی مانند این نشست باید برگزار شود و در آن با حضور فعالان فرهنگی جلسه به صورت بارش فکری باشد و مجموعه دیدگاه ها و تجربیات با هم تبادل شود مثلا ممکن است کسی بگوید یک برنامه تحت عنوان ستاره شناسی گذاشتیم و در آن به معرفی شهداء پرداختیم.

وی در ادامه تبیین ضرورت های کارهای تربیتی و فرهنگی اظهار داشت: از ضرورت های دیگر کارهای تربیتی نیازشناسی است یعنی اگر کسی تشنه است برای اون نان ولو اگر نان سنگین خشخاشی هم باشد به درد نمی خورد.

حجت الاسلام بیرانوند افزود: ضرورت دیگر کارهای فرهنگی زمان شناسی است مثلا امروزه ضرورت آسیب شناسی بحث مهدویت با توجه به طرح بحث ظهور امام زمان ضرورت امروز زمان ماست، باید بدانیم امروز کدام موضوع فرهنگی اولویت دارد ما از کجا داریم ضربه می خوریم ما در کجا دچار خلا هستیم به همین جهت باید فرزند زمانه باشیم و شبهات را به خوبی بشناسیم.

وی افزود: ضرورت دیگر زبان شناسی و هنرهای ارتباطی است کار جدی و عمیق برای جذب و تعلق و ماندگاری ایجاد کردن است و راه آن حفظ ارتباط است مثلا طرحی توسط یکی از مراکز قرآنی تحت ماهی قرانی اجرا شد که در آن برای بچه های ابتدایی که قبل از اذان می آمدند یک سوره قرآن می خواندند یک تنگ ماهی به آنها داده می شود و شماره تلفن آن فرد و خانواده اش ثبت می شود و به بهانه تنگ ماهی، کانال ارتباط با آن بچه و خانواده اش ایجاد می شد.

ایشان در ادامه در تبیین ضرورت زبان شناسی و هنرهای ارتباطی افزود: از شیوه های جذب همزبانی و همراهی است مثال قشنگ این امر شیوه حضرت ابراهیم(ع) است دید عده ای ستاره می پرستند گفت من هم ستاره پرست می شوم مدتی گذشت ستاره با رویت ماه کم فروغ شد و دید عده ای ماه می پرستند گفت من هم از این به بعد ماه پرستم اما مدتی نگذشت که ماه نیز جای خود را به خورشید داد و تا پایان داستان که ابتدا همزبانی وهمراهی کرد و در عین حال به هر کدام نیز نشان داد که مسیرشان گمراهی و ظلمت است لذا اگر شما با نوجوانی که زبانش زبان احساسات است قصه و داستان و شعر و تمثیل نداشته باشید نمی توانید با او ارتباط برقرار کنید.

حجت الاسلام بیرانوند در تبیین سایر شیوه های جذب اظهار داشت: انسان بنده احسان است شما اگر در جلسه ای به فردی بسکوییت ساقه طلایی تعارف کردید و بعد گفتید آقا ممکن است از اینجا بلند شوید و آن طرف بنشینید او نمی توانید بگوید نه چون مورد لطف قرار گرفته است لذا اگر می خواهید در جذب و حفظ دیگران موفق شوید محبت و رحمت تان بی دریغ باشد.

وی افزود: آبروبخشی از شیوه های دیگر ارتباط است حفظ آبرو و سر دیگران و تغافل که به قول امام علی بن ابی طالب نصف عقل است یک شیوه جذب است، از شیوه های موثر دیگر در جذب مسئولیت دهی است و این افتخار نیست که یک نفر تمام برنامه ها را انجام دهد لذا تلاش کنید دیگران را در برنامه ها مشارکت دهید و به عناوین مختلف برای مخاطبان خود اعتبار و جایگاه درست کنید مثلا تقدیر از خادمان افتخاری جشن نیمه شعبان، اهداء لوح تقدیر، قرار دادن افراد در مقابل میکروفن نمونه های از این شیوه است.

وی سپس در تبیین نقش جلسات گروهی در جذب و ثمرات آن اظهار داشت: از نقش جلسات گروهی و نتایج آن در برنامه های تربیتی غافل نشوید اگر قرار است جذب کنیم و اعتبار و هویت بدهیم پله اول آن ایجاد فضای صمیمی است پله اول آن است که مخاطب ما در جمع صمیمانه پذیرفته شود به نظراتش اهمیت داده شود و جمع با او ارتباط مستمر داشته باشد چنانکه احساس کند بهترین ملجا و پناهگاه برای وی تشکل شماست و تشکل شما خانه دوم اوست و ممکن است شما در مسیر تربیت آن مخاطب نتوانید رسانه یا دوستان او را تغییر دهید یا اینکه بتوانید از روی تاثیرگذاری بر روی خانواده مسیر بهتری را برای او فراهم کنید اما بدانید گروه می تواند پس از ایجاد علقه و ارتباط وثیق با گروه و تکریم و هویت دادن به او، در خصوص سایر عوامل تاثیرگذار تربیتی ایجاد آگاهی کند اگر چه دست گروه برای ایجاد ارتباط با والدین یا دوستان مخاطب جدید برای اثربخش کردن کار تربیتی بسته نیست.

وی افزود: امروز نقش گروه در پویایی شخصیت یا مشاوره گروه درمانی یا زوج درمانی به عنوان یک میان رشته علوم تربیتی نقش گروه مطرح است لذا عزیزان من توجه داشته باشید امروز نوجوان و جوان همانگونه که به نیازهای زیستی خود همچون خواب و غذا و آب نیاز دارد به شخصیت نیز نیاز دارد و این نیاز در گروه و جمع پاسخ داده می شود.

حجت الاسلام بیرانوند در بخشی دیگر از سخنان خود به رویکرد نیروسازی به عنوان عامل موفقیت یک تشکل اظهار داشت: لازمه بقاء و اثرگذاری یک تشکل ایجاد یک چرخه نیروسازی است و بدانید اگر بتوانید این چرخه را محقق کنید خواهید توانست یک تشکل واقعی و سالم را برای مدتی طولانی مدیریت کنید و لازمه این چرخه در وهل اول جذب مخاطب، در یک بازه زمانی به یک سرگروه یا سرحلقه ارتقاء پیدا کند و بعد بتواند مربی بشود و در نهایت در قامت مسئول تشکل قرار گیرد.

شایان ذکر است دوره آموزشی هدایت فرهنگی با همکاری کانون های فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) اریسمان، الزهراء(س) و امام رضا(ع) نطنز برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد