برگزاری دومین نشست آموزشی مدیریت در تشکلهای دینی

دومین نشست آموزشی مدیریت در تشکلهای دینی از مجموعه دوره آموزشی هدایت فرهنگی با حضور اعضای کانون فرهنگی الزهراء(س) در فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی الزهراء(س)، دومین نشست مدیریت در تشکلهای دینی 2 مرداد ماه با مدیریت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نطنز و با همکاری کانون های فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) اریسمان، الزهراء(س) و امام رضا(ع) با حضور حجت الاسلام بیرانوند از اساتید دفتر تبلیغات اصفهان برگزار شد.

در آغاز این برنامه آموزشی حجت الاسلام بیرانوند اظهار داشت: اگر بخواهیم کار دقیق، با ظرافت و عمیق انجام دهیم ضرورت دارد ما سیر تقویم اجرایی فعالیتها و برنامه ها را داشته باشیم و این تقویم اجرایی مبنای حرکت و برنامه ما باشد تا بر اساس علم و آگاهی برای مقاطع سنی مختلف به اجرای برنامه ها و موضوعات بپردازیم و تقویم اجرایی فرصت برنامه ریزی و مدیریتی را برای ما فراهم می کند، البته ضرورت دارد این تقویم اجرایی و برنامه ریزی نسبت به هم همپوشانی داشته باشند.

وی در خصوص نحوه مواجهه برای جذب مخاطبان مقطع سنی زیر 11 سال بیان داشت: در مقطع سنی زیر 11 سال باید 3جهت برخوردی و ارتباطی داشته باشیم و روی این سه تا موضوع کار شود اول بحث تکریم و ارزشمندی دوم بحث تعظیم و سوم خوشایندی است.

وی افزود: بحث ارزشمندی مبنای تربیتی بچه های زیر 11 سال است ببینید وقتی از امام صادق (ع) در خصوص نحوه برخورد با بچه های زیر 7 سال سوال می کنند می گوید مثل سید و سرور و آقا با آنها برخورد کنید یعنی احساس ارزشمندی به آنها دست بدهد یعنی در این دوران به آنها بیدریغ محبت کنید که خود توجه باعث احساس ارزشمندی می شود.

روحانی اعزامی دفتر تبلیغات اصفهان در این خصوص خاطر نشان کرد: جناب آقای محمد یعقوبی کتابی به نام معجزه ارتباط با نوجوان دارند ایشان یک پرسشنامه ای را به 100بچه 7 ساله داده است که هر 100 نفر احساس بی ارزشی می کردند وی در این پرسشنامه سوال کرده است بچه ها چطوری احساس کرده اید بی ارزش هستید جواب مشترکی که در پرسش نامه د اشته اند و عموما با بیشتر فراوانی تیک زده اند این است که چون پدر و مادر به ما توجه نمی کنند خود توجه یا عدم توجه مبنای احساس ارزش است.

وی در ادامه اظهار داشت: قبل از کتاب هری پاتر کتابی به اسم شانه درمانی به بازار آمد این کتاب نتیجه تحقیقات یک مسیحی آمریکایی است که 22 سال روی پدرانی که کودکان یکساله داشته اند تحقیق کرده است 4000 پدر را تبدیل به دو جامعه آماری می کند به گروه اول می گوید شما از یکسالگی تا 22 سالگی سه تا کار انجام بده اول هر وقت دخترت وارد خانه شد تمام قد مقابل او بلند شو دوم دست دخترت را بگیر بفشار پشت دست و گونه دخترت را ببوس و سوم موهای دخترت را خودت شانه بزن و به گروه دوم می گوید شما در طول 22 سال این سه تا کار را انجام ندهید، بعد از 22 سال نتایج تحقیق او که بیرون آمد کتاب توصیفی تفصیلی نبود بلکه با نمودار نشان می داد که هوش عاطفی، هوش هیجانی، وفاداری و مهربانی گروه اول نرمش بالاست و آمار نشان می دهد مرگ و میر و بیماری و مریضی شان پایین تر است و همین آمار نشان می دهد که احساس نیاز به جنس مخالف و انگیزه دوست پسر داشتن در گروه اول نزدیک به صفر است و در گروه دوم هیجان دوست پسر و جنس مخالف غوغا می کند.

وی افزود: بعد از این آقای مسیحی می پرسند چرا این سه شاخصه را در تحقیقت گذاشتی می گوید پرسش و پاسخی از محمد(ص) پیامبر مسلمانان دیدم که از وی سوال کرده بودند که حق یک دختر بر گردن پدرش چیست؟ ایشان حق یک دختر بر گردن پدرش را این سه مورد ذکر کرده بود.

حجت الاسلام بیرانوند در خصوص اثرگذاری القاء روحیه تعظیم اظهار داشت: القاء روحیه تعظیم یعنی در مقطع زیر 11 سال ما یکی از جهت هایمان این نکته باشد که آیا می توانیم پنجره ای از عظمت خدا به روی بچه ها باز کنیم زیرا آشنایی با عظمت خداوند سبب می شود که بچه ها زیر بار تکلیف الهی بروند و این عظمت روح خضوع و خشوع و تسلیم در بچه ها ایجاد می کند و ما باید عظمت هر آنچه را که متصل به پروردگار است همچون عظمت قرآن خدا، عظمت پیامبر خدا، عظمت دین خدا بچه ها را با آنها آشنا کنیم.

وی در ادامه افزود: داستانی را از زمان امام جعفر صادق(ع) برایتان روایت کنم فردی در قدرت و عظمت خداوند شبهه می اندازد و مفضل از یاران امام صادق(ع) را پریشان خاطر می کند و او به امام مراجعه می کنید و می گوید تشنه ام تشنه توحید و امام در پاسخ این تشنگی می گوید مفضل! می دانی خداوند در یک وجب صورتت چشمه آب شیرین، آّب شور، آب تلخ، آب ترش قرار داده می دانی اگر مزه این چشمه آب ها به هم بخورد مشاعرت را از دست می دهی، مفضل! هیچ فکر کردی این چشمت که یک تیکه چربیه چطور خداوند شصت سال توی این آب نمک نگهش داشته است، مفضل! هیچ فکر کردی ناخن و موی تو عصب نداره و اگر عصب داشت دردت می گرفت و اگر دردت می گرفت کمتر می گرفتی و مواد زائد از مو و ناخنت خارج نمی شد و مریض می شدی، مفضل! می دانی لنز چشمت در تاریکی و روشنایی نیاز به تنظیم ندارد مفضل! اگر شکمت به جای پوست مثل نایلون و پلاستیک بود و توی شکمت را می دیدی حالت به هم نمی خورد.

وی افزود: در روایتی داریم خانمی خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت عظمت خداوند را برای من ترسیم کن گفت خانم می دانی آسمان اول نسبت به آسمان دوم مانند نسبت یک حلقه به بیانبان و سوم به چهارم و نهایتا ششم به هفتم به همین نسبت است و اینجا بود که آن خانم اعتراف به عظمت خداوند کرد ببینید پیامبر دارد درباره عظمت مخلوقات می گوید اما اعتراف به عظمت خداوند را در پی دارد، همانگونه که امام صادق(ع) از قوانین عالم و هستی استفاده کرد و هندسه زندگی را بازگو کردند تا از عظمت هستی به عظمت خالق هدایت شونددلیلش این است که تبیین عظمت خداوند ثمره توحید عملی، خضوع، خشوع و تکریم عملی دارد.

حجت الاسلام بیرانوند در ادامه تحلیل آثار تربیتی بیان نقش عظمت پرورودگار اظهار داشت: شما ببینید مرجع تقلیدی همچون آیت الله مکارم شیرازی را در ماه رمضان شبی 7 دقیقه وقت می دهند قطعا ایشان به خوبی اهمیت وقت را می دانند اما وی پنج دقیقه از وقتش را پیرامون ژنو، کورتونهای مغز و گلبولهای خون صحبت می کند ممکن است یکی بگوید آقا با این کارها چیکار دارید، یا چرا استاد محمود حکیمی که اوایل انقلاب این همه کتاب نوشته حالا تازگیها کتابی پیرامون شگفتیهای عالم خلقت نوشته است یا شما نگاه کنید امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه خطبه ای به نام مورچه دارد و اگر شما سوال کنید چرا درباره مورچه جواب می شنوید که ما دین شناس هستیم ما می دانیم یکی از راه های دین پذیری آشنا کردن مردم با عظمت خداوند است.

وی در مثالی دیگر بیان داشت: شما گاهی در مدرسه به بچه می گوید آب h2o است خب این اطلاع احساسی در کودک بر نمی انگیزد اما در محیط غیر رسمی به این کودک می گویید می دانی این آبی است که همه هستی عالم به آن وابسته است یا مثالی دیگر بیان کنم یک وقتی است که من دستم به صورت سهوی به قرآن می خورد می افتد خم می شوم قرآن را بر می داریم می بوسم روی چشمم می گذارم و استغفار می کنم حواسم نبود گناه نکردم ولی اگر بچه ابتدایی خودم توی جلسه بود و دستم خورد و قرآن افتاد برای اینکه فرزندم بفهمد قرآن عظمت دارد فریاد می زنم و باتضرع می گویم یا امام حسین یا ابوالفضل یا الله، پسرم بدو سریع صدقه بیانداز، ببینید این فیلم نیست این انتقال اعتقادات با حس و حالت و باور است بچه های ما تحت آموزش قرار نمی گیرند تحت این حس و حالت قرار می گیرند، همچنین اگر سجاده پهن و مفاتیح باز و شرشر اشک و دست دراز باشد آنوقت فرزند ما ایمان پیدا می کند و دعا می کند پس روحیه تعظیم با ابهت سازی حاصل خواهد شد.

وی در خصوص سومین رویکرد جذب مخاطب زیر 11 سال اظهار داشت: اما درخصوص ایجاد روحیه احساس خوشایندی، اگر بچه های ما فقط از دین خوششون بیاید ما خیلی کار انجام داده ایم برای اینکه بدانید نسبت به چه سوژه هایی احساس خوشایندی را در کودک زیر 11 سال ایجاد کنیم در حدیثی از آقا رسول الله(ص) داریم که فرزندانتان را با مسجد انس بدهید و منظور این نیست احکام و آداب مسجد را به او آموزش بدهید بلکه یک کاری کنید که از او مسجد و حضور در فضای مسجد خوشش بیاید چرا که اگر از مسجد خوشش آمد راه به تمام مجموعه دین پیدا می کند و در ادامه حدیث نبی مکرم اسلام(ص) سفارش می کند فرزندانتان را با قرآن، با من پیامبر، اهل بیتم و اولیاء الهی انس بدهید، در مورد آخرین بخش این حدیث یعنی اولیاء الهی توضیحی بدهم اولیاء الهی یعنی دوستان خدا در یک مرتبه نازل تر دوست خوب، کارشناسان علوم تربیتی می گویند بهترین سن آموزش دوست یابی سن 6 تا 8 سالگی است.

حجت الاسلام بیرانوند در تبیین مساله خوشایندی گفت: یا مثالی در باره ایجاد حس خوشایندی نسبت به شخص پیامبر اکرم(ص) خدمتتان عرض کنم، داستانهایی را انتخاب کنید که مرتبط با کودکان و خردسالان هست تلاش کنید با زبان کودکانه و حسی برای بچه ها نقل کنید مثل اون داستانی که مردم به مسجد آمدند جمعیت عظیمی منتظر پیامبر(ص) بودند اما دیدند ایشان دیر کرده به مسجد نیامده اند، چند نفری دنبال رسول خدا رفتند ببینند چرا آن حضرت دیر کرده، دیدند حضرت توی کوچه دارد با بچه ها بازی می کند گفتند یا رسول الله برای نماز تشریف نمی آورید جمعیت منتظر شما هستند رسول خدا گفتند راستش را بخواهید من به قصد نماز داشتم طرف مسجد می آمدم که بچه ها گفتند یا رسول اله می آیی با ما بازی کنی من هم نشستم با آنها بازی کردم اونها هم در حین بازی مرا به ده تا خرما یا گردو فروختند حالا بروید خرما و گردو بیاورید مرا آزاد کنید رفتند خرما آوردند دهن بچه ها گذاشتند با خنده و شادی بچه ها پیامبر به سمت مسجد رفت.

وی افزود: ششمین مورد برای احساس ایجاد خوشایندی در فرزندان، ایجاد احساس خوشایند نسبت به نماز است و شما عزیزان این نکته را بدانید که اگر خود ما هم ارتباط با نماز برقرار نمی کنیم برای این است که معنا و مفهوم حرکات، کلمات و مفاهیم نماز برای ما روشن نیست و وقتی مفهوم روشن نیست معلوم است هیچ گونه ارتباطی هم برقرار نخواهد شد و حس معنوی هم ایجاد نخواهد شد جناب آقای عباس عزیزی کتابی با عنوان قصه های نماز دارد که برای شما در این زمینه قابل استفاده است.

حجت الاسلام بیرانوند در بخشی دیگر از سخنان خود به تحلیل شخصیت مخاطبان سنی مقطع راهنمایی پرداخت و گفت: در مقطع راهنمایی بچه ها با سه بحران مواجه می شوند که اولین آن بحران بلوغ است که از جلوه های مهم آن خودارضایی است که حداقل باید یک کتاب پیرامون مرض تنهایی مطالعه کنیم تا بتوانیم کار کنیم، بحران دوم، بحران هویت است هویت یعنی اینکه یکی از لطف های خدا به بچه ای که بالغ می شود این است که خداوند شک توی دلش می اندازد تا نسبت به تمام داشته های قبلی اش که اتفاقا داشته های حسی بود شک کند تا با استدلال و برهان مطالب را دریابد لذا بچه های راهنمایی را با همه ان قلت ها و شک هایشان باید پذیرا باشیم و بدانیم دین ستیز و خداستیز نیستند فقط دنبال پرسش هایشان هستند پرسش هایی از این قبیل که چرا من دخترم چرا خدا به اون همه چیز داده به من نداده است یا اینکه چی می شد دریک خانواده پولدار به دنیا می آمدم یا چرا باید حجاب داشته باشم چرا باید نماز را عربی بخوانم لذا برای مواجهه با این سوالات باید شما در کنار مهارت هایی همچون فن بیان، مهارت پاسخگویی به سوالات را هم فرا بگیرید.

وی افزود: بحران سومی که برای این مقطع سنی ذکر کرده اند بحران شخصیت است یعنی بچه های راهنمایی کودک نیستند بزرگ هم نیستند و مشکل شان مشکل مهارت های ارتباطی هست مثلا بلد نیستند با طبیعت ارتباط برقرار کنند می زنند درخت را می شکنند حیوان را اذیت می کنند با خدا هم بلد نیست درست صحبت کند با خودش هم نمی تواند درست ارتباط برقرار کند و به همین منوال ارتباطش با دوستانش، با پدر و مادر، با جنس مخالف دچار مشکل است یعنی مشکل ارتباطی دارد و از نمودهای این مشکل کمرویی و هنر نه گفتن است و چه خوب است شما کتاب راهبردهای روانشناختی در تبلیغ با گرایش نوجوان نوشته دکتر عبدالعظیم کریمی یا کتابی از موسسه تربیتی توحید نور با عنوان راهکارهای عملی آموزش اخلاق و مهارتهای زندگی را مطالعه کنید، این کتاب چهل تا مهارت تربیتی را که بچه های راهنمایی به آن نیاز دارند به صورت سوالات محوری همراه با داستان و حکایت، به انضمام قالب اجرا و راهکارهای اجرایی توسط احمد ابراهیمی فراهم کرده است.

وی افزود: در اینجا موضوعی که برای مقطع سنی راهنمایی ضروری است بندگی، عبودیت و عمل گرایی است و اینکه بچه ها باید نماز بخوانند و فرصتی برای این استدلال نماند که دلت پاک بود کفایت می کند نماز نخواندی هم عیبی ندارد.

وی در آخرین بخش سخنان خود در خصوص مواجه بامقطع سنی دبیرستان اظهار داشت: در مقعطع دبیرستان بچه ها با آسیب های اجتماعی همچون موسیقی، رسانه، روابط دختر و پسر، مد، عرفانهای نوظهور، اعتیاد درگیر هستند ممکن است یکی بگوید اقا من نمی توانم فلانی نسبت به سیگار ترک کنم بله ممکن است اما شما باید زمینه های ایجاد این آُسیب های اجتماعی را بشناسید تا بتوانید راه درمان و نیز پیشگیری را نیز بیابید، البته راهکار دیگر ایجاد معرفت نفس است که می تواند تاثیرات عظیم تربیتی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد