برگزاری نخستین نشست آموزشی آسیب شناسی فرهنگی اجتماعی نسل جوان

نخستین نشست دوره آموزشی هدایت فرهنگی با موضوع آسیب شناسی فرهنگی اجتماعی نسل جوان با همکاری کانون فرهنگی الزهراء(س) در فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، نخستین نشست آموزشی طرح هدایت فرهنگی در ایام اوقات فراغت با موضوع آسیب شناس فرهنگی اجتماعی نسل جوان با سخنرانی حجت الاسلام لونی از اساتید حوزه و دانشگاه در محل فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز با حضور اعضای کانون فرهنگی الزهراء(س) نطنز برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت الاسلام لونی به تبیین شاکله شخصیت و جایگاه جوان کنونی پرداخت و اظهار داشت: در گام اول باید ببینیم با کی در ارتباط هستیم و با کی می خواهیم مواجه بشویم و مخاطب ما کیست و اهداف و روش شما باید چگونه باشد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در مباحث فرهنگی و اجتماعی باید مورد توجه قرار داهیم این است که بدانیم در چه دنیایی قرار داریم و اینجاست که مساله عصر ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین مختصات دوران جدید مطرح می شود و این بدین معناست که بده بستان های فرهنگی اجتماعی جهانی است و لذا اگر ما بخواهیم مختصات شخصیت و هویت جوان امروزی را بشناسیم دیگر روانشناسی شخصیت او به تنهایی کفایت نمی کند بلکه روانشناسی او به علاوه ارتباطات او مطرح است.

حجت الاسلام لونی در ادامه به طرح سوال بعدی پرداخت و بیان داشت: سوال و نکته دیگر که مطرح است این است که پس زمینه فضای ارتباطات بویژه فضای دیجیتال، رسانه و فضای مجازی چیست و به طور کلی تر مکاتب بشری چه چیزی به انسان داده اند و دنبال چه چیزی هستند و آیا این ها توانسته اند از بشر دستگیری کنند یا خودشان آسیب زا هستند و نیازمند دستگیری هستند.

وی سپس در خصوص محور چهارم مباحث مربوط به آسیب شناسی فرهنگی اجتماعی نسل جوان گفت: ضلع دیگر بحث این جلسه این است که مبانی و نظام تربیتی جامعه ما چگونه است و سیاستگذاران فرهنگی و عناصر فکری جامعه ما به نسل جوان ما چه چیزی را عرضه می کنند و سیاست های راهبردی و برنامه های کاربردی و عملیاتی آنها چیست؟ آیا واقعا نظام آموزشی ما موفق عمل کرده است؟ آیا نظام فرهنگی و تربیتی ما در بستر خودش حرکت می کند.

وی افزود: مجموعه طرح این مطالب می خواهم این نتیجه را بگیریم که مقوله فرهنگ در دنیای کنونی یک مساله بسیار بسیار پیچیده است شما کل دانش بشر را از روزی که این دانش توانسته حفظ و مکتوب بشود تا زمان الان که در پیشرفت و تکامل قرار دارد درنظر بگیرید متوجه می شوید با گذشت یک سال کل دانش بشری دو برابر می شود حالا نکته اینجاست که ما با صرف انتقال دانش و ایجاد آگاهی نمی توانیم نسل جوان را بیمه کنیم و از آسیب ها حفظ کنیم چرا که حجم ارسال اطلاعات بشری فوق العاده زیاد است و در کنار بینش باید ما به دو عنصر عاطفه و بهره گیری از مهارت ها نیز توجه کنیم.

حجت الاسلام لونی در تبیین شخصیت جوان به نحوه تکامل و تحول شخصیت هر فرد از دوران کودکی تا بزرگسالی پرداخت و گفت: خب حالا جوان کیه و چه ویژگیهای دارد؟ وقتی فرزند متولد می شود اسلام می گوید فی الفور در گوش او اذان گفته شود و اصلا وقتی بچه در حمل مادر است مادر به او محبت کند و با لحن خوب با فرزندش صحبت کند و جدی هم حرف بزند بچه می شنود و درک می کند و قتی شخصیت و عقلش رشد کرد اندوخته ها را از آرشیو روحش بیرون می آورد و پایه های فکری اش را شکل می دهد.

وی افزود: دنیای نوزاد و کودک و خردسال بیشتر دوران گرفتن است بچه ها بیشتر به پدر و مادر پناه می برند و قدرتی در خودشان نمی بینند و قدرتشان را بیشتر زیر سایه پدر و مادر احساس می کنند در دوران نوجوانی گام به گام به مرز استقلال نزدیکتر می شود و حالا که می خواهد استقلال پیدا کند اما آگاهی و تجربه و توانمندی کافی را برای استقلال ندارد همانند بچه یکساله ای است که می خواهد بلند شود اما محکم بر روی زمین می خورد، تغییر شخصیت در این دوران بالاست و می خواهد بگوید من هستم اما از آن طرف توان ندارد و لذا خودش را بیشتر در قالب لباس و آرایش مو نشان می دهد نه در افکار و اندیشه های بلند، لذا نوع پوشش، کفش، عینک و فرم راه رفتن برای نوجوان ارزش می شوند و چون قدرت تحلیل ندارد آنچه که بیشتر به چشمش می آید توجه می کند و به همین جهت ظاهرگراست.

حجت الاسلام لونی در تبیین تفاوت دوران نوجوانی و جوانی خاطر نشان کرد: یک مدت که می گذرد و با تلخ و شیرین های جامعه مواجه میشود و دچار یکسری سرخوردگی ها می شود و می بنید با ظاهرگرایی و ارتباط و برخورد اول نمی تواند موفق شود و در جامعه به تعامل با دیگران بپردازد اینجا کم کم وارد دوران جوانی می شود که استقلال را می شناسد اما نسبت به کمبود دانش و توانائی های شخصی خود نیز آگاهی پیدا می کند و این باعث دو گانگی و ایجاد تضاد در درون جوان می شود و فضای بیرون هم این دو گانگی را تقویت می کند و لذا درک دنیای جوانی برای پیشبرد اهداف فرهنگی ما بسیار مهم است و اگر فهمیدیم آسیب ها و آسیب پذیریهای آن را درک می کنیم.

نقطه قوت دوران نوجوانی برای یک مربی عاطفه گرایی و نقطه آسیب آن نیز ظاهرگرایی است اما در دوران جوانی ما دیگر به اون معنا نمی توانیم از فضای عاطفه و احساس برای تدبیر شخصیت جوان بهره ببریم و قدرت استدلال پررنگ تر است البته این نکته نیز نباید فراموش شود که گاها جوان ما دچار آسیب و خطا می شود در گرداب غلط گناه قرار می گیرد اما می بینید دلیل و توجیه هم دارد و حتی دلیل های علمی و عقلی ارائه می دهد و این جزو مهمترین آسیب های این دوران است.

حجت الاسلام لونی در بخشی دیگر از سخنانی به آسیب شناسی تخیل در شخصیت جوان پرداخت و گفت: جوانان گاهى آن چنان وارد دنیاى خیال و اوهام مى شوند که تصور مى کنند دنیاى دیگرى غیر از عالم خیال، تحقق ندارد و گاه آن چنان، این حالت بر آنان مسلط مى گردد که روحشان را سخت مـتاثر مى کند و در نتیجه آنان را از امور واقعى و درک حقایق زندگى باز مى دارد و این حس آن قـدر قـوى اسـت که مى توان گفت جوانان در دوره جوانى با افکار خود زندگى مى کنند در واقع دوره جوانى، دوره علاقه به امور موهوم و عشق به خیال هاى ناشدنى است.

وی افزود: جـوانـان چـون تـجربه زندگى کردن را ندارند و تازه پا به جاده زندگى گذاشته اند، گاهى آن چـنـان بـه فـرداى خـود فـکـر مى کنند که آرزوهاى شیرین خود را به صورت کاخ ‌هاى مجلل و افـسـانه اى در مى آورند و از مشاهده آن، غرق در شادى و مسرت مى شوند و گاهى هم به ناکامى خود مى اندیشند و از تصور آینده ناموفق، گرفتار یاس و نا امیدى و دلسردى مى شوند اگرچه جوانان هنگام روبه رو شدن با واقعیت ها و مسائل زندگى از تخیل ها و آنچه در عالم خیال است فاصله مى گیرند، اما با این حال تخیل گرایى اگر در حد طبیعى باشد و جوانان را در آرزوها و خـیـال هـاى ناشدنى غرق نکند, خالى از فایده نیست، بلکه این حالت که خداوند در وجود جوان نـهـاده است، مى تواند منشا امورى مثبت هم بشود، از جمله این که حس ابداع و ابتکار را در وجود جوانان بیدار مى کند و آنان را براى پیشرفت و نیل به مدارج عالى تر آماده مى سازد و موجب تقویت نیروى ذهن و اندیشه و عامل خلق امور هنرى، فکرى، علمى و ذوقى مى شود.

حجت الاسلام لونی در بخشی دیگر از سخنان به تبیین سایر ویژگیهای جوان شامل نوخواهی، حق طلبی، گرایش به معنویت، گروه گرایی، کسب جایگاه و موقعیت اجتماعی، مصرف گرایی، خود پرستی، غلیان احساسات جنسی، میل به آزادی، الگوپذیری، حس خودنمایی پرداخت.

ایشان در پایان این نشست به برخی از شیوه های دشمن برای بهره مندی از ویژگیهای جوان و قرار دادن آن در جهت انحراف و ابتدال پرداخت.

شایان ذکر است دوره آموزشی هدایت فرهنگی با همکاری کانون های فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) اریسمان، الزهراء(س) و امام رضا(ع) نطنز با حضور مسئولین و اعضاء این کانون ها برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد