برگزاری نخستین نشست آموزشی آشنایی با مبانی اعتقادی مهدویت و انتظ

با همکاری کانون فرهنگی الزهراء(س) نطنز نخستین نشست آموزشی آشنایی با مبانی اعتقادی مهدویت از دوره آموزشی هدایت فرهنگی در فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون فرهنگی الزهراء(س) نطنز، نشست آموزشی مبانی اعتقادی مهدویت 6 مرداد ماه با حضور اعضاء کانون های فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) اریسمان، الزهراء(س) و امام رضا(ع) نطنز در محل فرهنگسرای کوثر شهرداری نطنز برگزار شد.

حجت الاسلام بیرانوند در آغاز این جلسه اظهار داشت: امیدوارم مطالبی را که بیان می کنیم در راستای شناخت و معرفت پیدا کردن نسبت به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا له الفداه تاثیرگذار باشد و همچنین در راستای تربیت اشخاصی منتظر آن حضرت تاثیر داشته باشد.

وی افزود: اگر شما می خواهید مفاهیم و آموزه های دینی را به دیگران منتقل کنید من فقط همین را به شما عرض کنم که سوژه مهدویت سوژه خیلی خوبی است برای اثبات این ادعا اگر شما می خواهید توحید بگویید بیاید توحید را از درگاه امام عصر(عج) بگویید، اگر می خواهید اخلاق بگویید موضوعات مهدویت ظرفیت بیان اخلاق را دارد سرفصل ها و سوژه های که از دین می خواهیم بیان کنیم موضوع مهدویت این قابلیت را دارد که آن موضوع به خوبی انتقال داده شود.

حجت الاسلام در خصوص طرح جامع آموزشی مهدویت در این نشست بیان داشت: طرح جامعی که بخواهیم در رابطه با مهدویت کار کنیم در پنج بخش قرار می گیرد 1- مهدی شناسی ( مقام معرفت) که بیوگرافی و شناسنامه و شکل و قیافه آنها خیلی به نظر نمی رسد منظور باشد مگر آن که از باب تبعیت از سنت معصوم باشد لذا آنچه که در این بخش به نظر می رسد مطرح باشد معرفت به فضایل آن حضرت می باشد که ثمره آن محبت افزایی است و با بالا بردن معرفت فضائلی مخاطب مان نسبت به آن حضرت، محبت امام عصر را در دل شان ایجاد می کنیم.

وی در تبیین این اصل اظهار داشت: مثالی عرض کنم من نمی دانم شما مثلا از سیب چقدر خوشتان می آید اما ممکن است به شما بگویند در خصوص سیب در فلان کتاب یا نوشتار مطلبی نوشته شده است و شما با خواندن آن، نگاه و گرایش و منش شما نسبت به استفاده از سیب و خوردن آن عوض می شود، حتی ممکن است شما نسبت به این سنگ هیچ احساسی نداشته باشد اما اگر اطلاعاتی نسبت به آن کسب کنید مواجهه شما با آن مواجه دیگری می شود به قول شاعر عشق ناید به دل بی هیچ علتی عاشق آن باشد که بیند طلعتی.

حجت الاسلام بیرانوند افزود: در روایات اهل بیت(ع) وقتی می بینیم این مقدار ثواب برای بیان فضائل اهل بیت(ع) ذکر کرده اند به جهت همین ثمره محبت افزایی است، بخش سوم مقام معرفت، معرفت به نور امام است به ذهن تان هست که جناب شهربانو روز عاشورا به آن حضرت عرض کردند که حقیقت خودتان را به من نشان بدهید امام فرمودند نمی شود شما ظرفیتش را ندارید شهربانو عرض کرد شما هم هم ظرف سازید هم ظرفیت ساز، لذا آن حضرت جلوه ای از نور خودشان را که نشان داند آن بزرگوار بیهوش شدند، اینکه فرمودند اگر کسی به ما معرفت نداشته باشد به دین جاهلی و یهودی مرده است یعنی اینکه بدانیم امام واجب الاطاعه است این خیلی محور مهمی است در حدیثی از آقا امام حسین(ع) هم داریم که فرمود خدا عبادت نمی شود مگر اینکه نسبت به او معرفت حاصل شود یک عربی سوال کرد معرفت به خدا یعنی چه امام جواب داد معرفت به امامی که واجب است از او اطاعت کنید، تفاوت من با یهودی و مسیحی چیه این است که من پنجره و دریچه ای که از خدا به روی من گشوده شده از طریق معصومین(ع) بوده است و اونها از دریچه دین تحریف شده با خداوند روبرو شده اند پس امام وسیله هدایت است.

وی در نتیجه گرایی از نخستین اصل طرح جامع آموزشی مهدویت بیان داشت: پس معرفت سه قسم است معرفت به شخص و بیوگرافی که خیلی مهم نیست، معرفت به فضائل شان که محبت افزاست و سوم معرفت به نور امام که می خواهیم مخاطب مان را با این نکته آشنا که واجب است از امام اطاعت کنید.

استاد اعزامی اداره تبلیغات اسلامی در بیان بخش دوم و سوم طرح جامع آموزشی مهدویت بیان داشت: بخش دوم مهدی محبی و مقام محبت است که ساده ترین کتابی که در این زمینه نوشته شده است جواد محدثی نگاشته که شیوه های القای محبت اهل بیت(ع) در کودکان است و بخش سوم مهدی باوری است که ما اعتقاد و باور به دین ایجاد کنیم که بحث حضور امام و توسل و پشت و پناه بودن امام مطرح است.

حجت الاسلام بیرانوند در تبیین سایر وجوه آموزش مهدویت اظهار داشت: بخش چهارم مهدی یاوری است یعنی جان فدائی امام باشیم و جان فشانی برای امام کنیم و وظایف شیعه در دوران انتظار در این بخش مطرح می شود، در مرحله پنجم مهدی گرایی و توصیف مقام ولایت است و متاسفانه آن چیزی که ما ها داریم کار می کنیم و مردم دنبال آن هستند این است که دنبال شخص امام هستند و آن چیزی که از ما خواستند این است که دنبال شخصیت امام باشیم و اینکه حالا دنبال بیوگرافی امام در دوران قبل از ظهور، هنگام ظهور و بعد از ظهور باشیم اینها خیلی مهم نیست، خلاصه اینکه آن چیزی که ما می خواهیم مطرح کنیم این است که موضوع مهدویت یک موضوع راهبردی در دین است و ما می توانیم تمام مجموعه دین را در مباحث مهدویت مطرح کنیم و بحث تبارشناسی و چهره شناسی ضرورت ابتدایی ما در برنامه های آموزشی مهدویت نیست بحث مقام شناسی و شان و مقام که در بحث ابهت سازی مقام و جایگاه امام مهم است بحث اخلاق شناسی، بحث سنخیت، بحث حکومت شناسی و دولت کریمه که در بحث انتظار مهم است و این که محور حکومت امام عصر(عج) بر کرامت است این ها جزو مباحث اصلی در موضوع مهدویت است.

وی در خصوص بحث حکومت شناسی مهدویت اظهار داشت: در بحث حکومت شناسی است که مردم بی تاب و منتظرند برای اغاز ماه مبارک رمضان، مردم حقیقتا منتظر وقت نماز هستند چرا که در آن جا مردم متوجه می شوند که واقعا روح اصالت دارد نه جسم.

حجت الاسلام بیرانوند در تبیین چرایی مباحث آسیب زا در موضوع مهدویت گفت: الان بحثی که مطرح است این است که خیلی ها روی علائم ظهور مانور می دهند به خصوص طی این چند ماه که خب در این خصوص مراجع عظیم الشان نیز دیدگاه هایشان را صریحا بیان کردند اما آن چیزی که ما می خواهیم بیان کنیم این است که شرائط ظهور از بحث علائم ظهور مهمتر است، شرائط یعنی زمینه ها و بسترها و اموری که برای ظهور امام عصر لازم است و این بحث به بحث وظائف الشیعه ربط دارد و اساسی ترین بحثی که در موضوع مهدویت ماها باید محور قرار دهیم همین بحث وظایف الشیعه است، ببینید علائم و نشانه ها کاشف از ظهور هستند مثل چیزی که نشانه پیری است اما شرائط شرط تحقق ظهور است و چون شرط تحقق است ما باید محقق کنیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی در خصوص سایر تفاوتهای نشانه های و شرائط ظهور خاطر نشان کرد: نشانه ها معجزه آسا و خارج از اراده اند مثلا علم اینقدر پیشرفت کرده یا تحولات آسیب های اجتماعی به فلان صورت می شود دست ما نیست اما شرائط عادی و ارادی است، نشانه ها خودشان حاصل می شوند اما شرائط را باید تحصیل کنیم، نشانه ها لازم نیست همه در یکجا جمع شوند اما باید همه شرائط ظهور را در یکجا جمع کنیم، نشانه ها دوام ندارند مثلا یک نشانه ظهور می کند بروز می کند و افول می کند بعد هم می فهمند اصل جزو هیچکدام از نشانه ها نبود مثلا خیلی ها سید حسنی یا دجال شناخته شده اند بعد همه فهمیدند که این ها واقعیت نداشته اند، نشانه ها قابل تشخیص اند اما شرائط اینگونه نیستند، احتمال بدا در نشانه ها وجود دارد و در روایتی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند شیعه ما نیست کسی که اعتقاد به بدا، رجعت، شفاعت و سوال شب اول قبر نداشته باشد، ببینید بدا از طرف خدا را گفته اند که ما خیال می کنیم که خدا از اراده اش منصرف شده است خداوند به حضرت ابراهیم پدر توحید می گوید چاقو بردار و گلوی فرزندت را ببر، ما خیال می کنیم خدا می خواست اسماعیل را سر ببرد بعد چون دید جناب ابراهیم دل بریده است منصرف شد و گفت برو گوسفند را سر ببر نه در واقع خداوند از اول هم می خواست گوسفند را سر ببرد.

وی افزود: بنده کتابی دارم به نام نوائب الدهور فی علائم الظهور نوشته آیت الله میرجهانی بزرگ که چاپ سنگی هم هست، نویسنده در پایان جلد 4 این کتاب می گوید درست است که من چهار جلد درباره علائم ظهور صحبت کرده ام اما ممکن است بدا حاصل شود و هیچکدام از این علائم ظهور تحقق پیدا نکند یعنی ما در روز جمعه می خوانیم هذا یوم متوقع فیه ظهورک است امروز روزی است که توقع ظهور تو را دارم شاید این جمعه بیاید شاید، شاید هم شنبه بیاید، شاید علائمی که ذکر کرده ام هیچکدام واقع نشود، الان یکی از آسیبها، آسیب تاخیر است که عده ای فکر می کنند که حالا حالاها امام زمان نمی آید و خود ما هم مبتلا هستیم، در حالیکه انسان منتظر چشم به راه و لحظه به لحظه منتظر است، نکته دیگر اینکه نشانه ها از روایات حاصل می شود اما شرائط از قواعد عقلی فهمیده می شود و نتیجه یعنی اینکه شرائط مهمتر از نشانه ها هستند، اگر بخواهیم کاری در تعجیل در فرج حضرت ولی عصر(عج) انجام بدهیم که وظیفه ای است که بر عهده ما گذاشته شده است بایستی بحث شرائط را کار کنیم لذا بستر اجرایی دین در عصر غیبت جزو وظایف الشیعه است و کل متن دین جزء وظایف شیعه می شود.

وی افزود: اگر ما می خواهیم مبانی ظهور را برای مخاطبان توضیح دهیم طرح و برنامه ظهور و رهبری ظهور که مبتنی بر قرآن و سنت است ارتباط مستقیم با خود امام عصر(عج) دارد و ما خیلی دخالتی نداریم اما یاران کارآمد و پذیرش عمومی از آن کارهایی است که ما باید برای آن تلاش کنیم و یاران کارآمد یعنی افرادی با ظرفیت بی نهایت که می توانند بازوی حضرت باشند ، برپایی حکومت جهانی از باب معجزه نیست بلکه امام عصر(ع) که می آید در مسیر طبیعی انجام می شود بدین جهت در خصوص یاران گاهی در میان مردم این تلقی هست که خب ما کجا و یاران آن حضرت کجا اولا یاران همانطور گفتند منحصر به اون 313 نفر نیست و آیا ما واقعا نمی توانیم جزو صحابی آن حضرت، جزو محبین یا شیعیان ایشان باشیم، در خصوص این 313 نفر می گویند که بیشتر آن ها جوان و غیر عرب هستند که به طور معجزه آسا در مکه به دور حضرت جمع می شوند برخی از آنها مانند اصحاب کهف، مومن آل فرعون و جناب سلمان رجعت می کنند و پنجاه نفر از 313 نفر بانوان هستند. جز این اصحاب بیان کرده اند که انصار امام زمان(عج) بین 10 تا 15 هزار نفر هستند و بیان این اعداد ثمره اخلاقی و تربیتی دارد یعنی اینکه اگر کسی اهل خودسازی و معنویت باشد اگر جزو اصحاب نباشد می تواند جزوانصار باشد انصار به تدریج و با طی الارض در مکه جمع می شوند تا انصار کامل نشوند قیام آغاز نمی شود، در خصوص سپاه آن حضرت، مردم از هر طرف به سوی آن حضرت می روند، ما گاهی یک خواب می بینیم انگیزه یپدا می کنیم نمازمان را بخوانیم آدم بهتری بشویم با اینکه می دانیم این یک خواب است، اما امام زمان(عج) حجت بالغه خداست یعنی تجلی بزرگ خداست یعنی نمی شود ما ببینیم و تغییر پیدا نکنیم و عزیزان تلاش کنید روحیه بدبینی را در خصوص امام عصر(عج) ترویج نکنید و خیلی از این روایات اسرائیلی است در حالی که حضرت می آیند دست کرامت بر آدمها می کشند و ذهن ها را اصلاح می کنند، از جمله کتاب هایی که درموضوع مهدویت بسیار مناسب است کتاب منتخب الاثر نوشته آیت الله صافی گلپایگانی که در سه جلد است کتاب اول در تبیین مبانی مهدویت است و جز رفرنس های اکثر کتب نگاشته شده در خصوص مهدویت است و البته به زبان عربی است.

حجت الاسلام بیرانوند در خصوص چرایی غیبت امام زمان(عج) اظهار داشت: چرا امام زمان غایب است چون عقل مردم برای بهره گیری از حضرت و فرهنگ عمومی پایان است بین علت غیبت و وظایف ما در عصر غیبت یکی ارتباط وثیق وجود دارد، جناب مجلسی با بیان 31 روایت در بحارالانوار می گوید علت اصلی غیبت سری مکنون است یعنی هیچکس نمی داند اما حکمت غیبت یعنی علت ناقصه علتی که دست ما هست به خاطر شکوفایی عقلهاست گاهی این مثال را زده اند که تیر برق سر کوچه ما را یازده لامپ نصب کردند و هر بار بچه ها زدند و شکستند اداره برق می گوید دوازدهمی را نصب نکنید بگذارید تا در تاریکی بمانند و عقلشان بیاید سرجاش و قدر عافیت و روشنی را بدانند، نتیجه امام زمان(عج) غایب شدند چون عقل مردم پایین بود و وظیفه ما این است که عقل های مردم را شکوفا کنیم و حالا سوال این است که عقل چطور بالا می رود اول بواسطه علم دوم بواسطه تجربه و علم و تجربه در غرب در حال تلاطم است لذا می بینید مباحث مهدویت در آن جا توجه فراوانی را ایجاد کرده است و کتابی جناب اقای حکیمی به نام خورشیدمغرب دارند که می گویند علت نامگذاری این کتاب این است که یکی از علائم ظهور این است که خورشید از مغرب طلوع می کند ایشان می گوید این روایت شاید روایت تاویلی باشد و شاید معنای ان این باشد که نشانه های ظهور از مغرب زمین بروز کند.

وی افزود: یافتن ظرفیت لازم برای معنویت وعدالت لازمه پذیرش عمومی ظهور است و دربحث شرائط ظهور باید در جهت تحقق این دو امر تلاش نماییم.

شایان ذکر است دوره آموزشی هدایت فرهنگی با تشریک مساعی کانون های فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع)، الزهراء(س) و امام رضا(ع) به مدت 28 ساعت در فرهنگسرای کوثر نطنز برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد