به مناسب هفته کتاب و کتابخوانی

چگونه کودکان خود را به کتاب و کتابخوانی عادت بدهیم؟





http://health.more4kids.info/uploads/Image/inattentive-child.jpg

شاید شما هم جزو مادرانى هستید که مایلید فرزندتان کتاب بخواند و مطالعات غیر درسى بیشترى داشته باشد، ولى متأسفانه او به کتابخوانى راغب نیست و ترجیح مى دهد که به جاى مطالعه، مثلاً تلویزیون نگاه کند. به عنوان یک مادر مهمترین کارى که باید انجام دهید، این است که لذت کتاب خواندن را در کودکتان ایجاد کنید. تماشاى تلویزیون، انجام بازیهاى کامپیوترى و سایر فعالیتها، کودکان را از کتاب خواندن باز مى دارد، ولى یافتن راهى براى حل این مشکل دشوار نیست. بدین منظور مى توانید پیشنهادات زیر را به کار ببرید:
۱- به عنوان نقطه شروع دنبال مطالبى باشید که احتمال مى دهید کودک شما به مطالعه آنها علاقه نشان مى دهد.
۲- انواع و اقسام متون خواندنى مانند کتابها، مجلات و کاتالوگهایى با عکسهاى رنگى را در معرض دید کودکان قرار دهید.
۳- دقت کنید که چه چیزهایى توجه کودک شما را به خود جلب مى کند. حتى ممکن است که فقط نگاه کردن به تصاویر کتاب براى وى جذابیت داشته باشد. اگر چنین بود، قسمتى از متن را با صداى بلند برایش بخوانید یا درباره موضوعات دلخواه او مطالب بیشترى تهیه کنید.
۴- به کودک خود نشان دهید که اوقات فراغت خود را با کتاب خواندن پر مى کنید و از این کار لذت مى برید.
۵- او را به طور مرتب به کتابخانه یا کتابفروشى ببرید و با هم به دنبال کتابهاى مربوط به بخش کودکان باشید. مى توانید از مسؤول کتابخانه بخواهید که در زمینه پیدا کردن کتابها و مجلات مورد علاقه کودکان به شما کمک کند.
۶- کودکان بزرگتر را تشویق کنید که براى خواهر یا برادر کوچکتر از خود کتاب بخوانند. آنها از اینکه شنوندگان مهارت هایشان را تحسین کنند، لذت مى برند.
۷- از زمانهاى مشخصى را براى مطالعه در نظر بگیرید که از زمان انجام تکالیف مدرسه جدا باشد. به طور مثال، ۲۰ دقیقه قبل از خواب، بعد از خوردن شام یا هر وقت دیگرى که با توجه به برنامه خانوادگى شما، مناسب است. ۱۰ دقیقه مطالعه آزاد در یک روز به پیشرفت مهارتها و عادات مطالعه فرزند شما کمک مى کند.
۸- براى کودک با صداى بلند کتاب بخوانید، بویژه کودکى که به علت عدم داشتن مهارت روخوانى نسبت به کتاب خواندن بى میل است. لذت ناشى از گوش کردن به صداى شما مى تواند اشتیاق اولیه براى خواندن کتاب را به کودک شما بازگرداند.
۹- فرزند خود را تشویق کنید که یک قسمت جالب از کتاب، مطلب کوتاهى از روزنامه یا نوشته خنده دارى را برایتان بخواند. هنگامى که بلند بلند مى خواند توقع نداشته باشید که همه لغات را درست ادا کند. حتى کتابخوانهاى خوب هم گاهى کلمات را جا مى اندازند یا اشتباه تلفظ مى کنند.
۱۰- کتاب و مجلات مورد علاقه اش را در موقعیتهاى مناسب به او هدیه دهید.
۱۱- مکان ویژه اى را براى کودک در نظر بگیرید تا کتابهایش را در آنجا بگذارد.
۱۲- گاهى اوقات کتابهاى سرگرم کننده و خنده دار را در اختیار کودک قرار دهید. خواندن لطیفه، معما، چیستان یا یک متن خنده دار با صداى بلند هم مى تواند جنبه دیگرى از مطالعه باشد.
۱۳- اگر به موضوعى علاقه نشان مى دهد تجربیات تازه در زمینه این موضوع در اختیارش قرار دهید. براى مثال اگر از خواندن کتابى درباره دایناسورها لذت مى برد، او را به موزه هاى تاریخ طبیعى ببرید.
۱۴- انگیزه لازم براى کتاب خواندن را در کودک خود ایجاد کنید. به طور مثال به او بگویید که اگر کتابى را تا آخر بخواند، او را براى تماشاى فیلم به سینما مى برید. همچنین به او کمک کنید که برنامه روزمره اش را طورى تنظیم کند تا وقت بیشترى براى مطالعه آزاد داشته باشد.
۱۵- تماشاى تلویزیون را براى کودکان محدود کنید تا وقت خود را به انجام فعالیتهاى دیگرى از جمله کتاب خواندن اختصاص دهند، ولى هرگز از تلویزیون به عنوان پاداشى براى خواندن کتاب یا مجازاتى براى کتاب نخواندن، استفاده نکنید.

روزنامه ایران 22 اردیبهشت 1385

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد