داستان زندگی پیامبر اسلام از زبان شاعر برجسته مسیحی

Image 

او که به دلبستگی و شیفتگی شدیدش به امیر مؤمنان و سیدالشهدا علیهما السلام تصریح می کند و با شور و شوق از سفر خود به نجف و زیارت حرم امام علی علیه السلام تعریف می کند، موفقیت خود در مدح اهل بیت را مرهون لطف و مدد الهی می داند و در آغاز اثر جدید خود می گوید: ...

جورج  شکّور» شاعر برجسته لبنانی، سرودن کتاب «حماسه پیامبر» را همزمان با فرارسیدن میلاد آن حضرت به پایان رساند. این شاعر مسیحی پیش از این کتاب "حماسه امام حسین" را در سال 2001 و کتاب "حماسه امام علی(ع)" را در سال 2007 منتشر کرده است.

حجة الاسلام محمدرضا زائری در این باره به "تابناک" گفت: وی که در دانش لغت و ادبیات عرب تخصص دارد از برجسته ترین شاعران عرب و وصی ادبی سعید عقل شاعر نام آور معاصر می باشد و سال هاست علاوه بر فعالیت گسترده ادبی به تدریس و تعلیم اشتغال دارد تاکنون علاوه بر کتاب هایی که تصحیح و تنقیح کرده، به صورت مستقل از وی چندین مجموعه شعری متنوع منتشر شده است و بسیاری از شاعران و ادبای برجسته عرب و لبنانی در دهه های گذشته شعر او را تحسین کرده و ستوده اند، از جمله أمیر الشعرا "أخطل صغیر" که چهل و پنج سال پیش خطاب به او گفته بود: زبان اسرار خود را به تو نوشانده و شعرت اصالت و تازگی را با هم دارد.

وی افزود: او علاوه بر برخورداری از زبان شعری پیراسته و استوار و تسلط به ادب کهن عربی و جهانی دارای مواضع روشن و قاطع سیاسی و فکری است.

 زائری ادامه داد: جورج شکور از نخستین کسانی است که شعر مقاومت را در لبنان پایه گذاری کرده و همواره در مراحل مختلف تاریخ معاصر سیاسی لبنان پا به پای مقاومت و جریان متعهد و آزادی خواه پیش آمده است و به خاطر همین مواضع سیاسی تاکنون متحمل مخالفت های فراوانی هم شده اما می گوید من به حقیقت گواهی می دهم و عقیده و باورم را به خاطر دنیا عوض نمی کنم.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: چند سال پیش او را با پیشنهادهای وسوسه انگیز به دیدار قذافی در لیبی دعوت کرده بودند اما او این دعوت را رد کرده و گفته بود: به خاطر اینکه قذافی امام موسی صدر را ربوده است اگر برایم فرش قرمز هم پهن کند و چندین برابر این هم به من بدهد پایم را به دربارش نمی گذارم.

زائری افزود: او از چندی پیش سرودن "ملحمة النبی" را آغاز کرده بود و مدتی طولانی با دقت و اهتمام فراوان به مطالعه منابع و مصادر تاریخی مشغول بود و من که خود چند کتاب تاریخی را برای او برده بودم نخست گمان می کردم به خاطر حساسیت های طائفه ای و مذهبی لبنان قصد سرودن این مجموعه را دارد تا به نوعی از تبعات و پیامدهای برخی موضع گیری ها بعد از انتشار کتاب امام علی جلوگیری کند اما پس از آنکه  چند نوبت در مراحل سرایش و تکمیل این اثر اشعار او را شنیدم مطمئن شدم چنین نیست و او که در کتاب امام علی(ع) و حتی کتاب امام حسین(ع) به طور صریح داستان غدیر را شرح داده بود در این مجموعه جدید نیز در فصل "حجّة الوداع " به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

وی ادامه داد: او که خود نیز متولد ماه نیسان ماه میلاد رسول گرامی اسلام است به این موضوع افتخار می کند و  "ملحمة النبی" را همزمان با میلاد پیامبر در هزار و صد بیت به پایان رسانده است و این نخستین بار است که یک شاعر غیر مسلمان به روایت زندگی پیامبر اسلام می پردازد، البته پیش از این "بولس سلامه" شاعر مسیحی لبنانی در "ملحمة الغدیر" به برخی فرازها از زندگی پیامبر اکرم(ص) اشاره ای گذرا داشته و یکی دو تن از شاعران مسلمان عرب نیز مجموعه های تاریخی منتشر کرده بودند که از نظر ادبی تفاوت دارند.

محمدرضا زائری با اشاره به اینکه «جورج شکّور» در این کتاب از شرایط اجتماعی و فرهنگی قبل از میلاد پیامبر در جزیرة العرب آغاز می کند و از ولادت تا رحلت آن حضرت به همه حوادث و ماجراهای مهم تاریخ اسلام می پردازد گفت: اخیرا یک دانشگاه عربی به او پیشنهاد کرده است تا ضمن اعطای دکتری افتخاری ادبیات عرب و برگزاری مراسم تجلیل وی این کتاب را به چاپ برساند.

وی با اعلام اینکه شاید بتوان گفت در شعر تاریخی و حماسی بعد از مرحوم "بولس سلامه" که با شاهکار جاویدش "حماسه غدیر" اشتهار یافت تاکنون کسی مانند "جورج شکور" نداشته ایم گفت: در ادبیات عربی "ملحمه" به معنای یک کتاب و مجموعه شعری طولانی است که یک موضوع حماسی تاریخی را روایت کند و به جنگ و پیکار و فتح و پیروزی های قهرمانانه دلاوری بزرگ بپردازد.

این پژوهشگر با بیان اینکه در ادبیات کهن اروپا حماسه هایی چنین، قرن ها وجود داشته و آثاری چون "ایلیاد و اودیسه" از هومر الهام بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان بزرگ کشورهای گوناگون گشته است افزود: در ادبیات فارسی نیز اثر ماندگاری چون شاهنامه فردوسی الگوی بسیاری از اهل ذوق و ادب بوده است اما در ادبیات عرب سرودن چنین مجموعه هایی قدمت طولانی ندارد و گرچه "عبدالمسیح أنطاکی" ملحمه ای برای حضرت امیر علیه السلام سروده بود  لیکن شهرت ملحمه عربی با بولس سلامه بوده و در واقع باید گفت با "ملحمة الغدیر"  این راه برای "جورج شکّور" گشوده شده است.

زائری گفت: او که به دلبستگی و شیفتگی شدیدش به امیر مؤمنان و سیدالشهدا علیهما السلام تصریح می کند و با شور و شوق از سفر خود به نجف و زیارت حرم امام علی علیه السلام تعریف می کند، موفقیت خود در مدح اهل بیت را مرهون لطف و مدد الهی می داند و در آغاز اثر جدید خود می گوید:

 رسول الله، ألهمنی  کلاما
 کمثلک حین ألهمک العلی ُ
 غدا سیقال بعدی طاب شعرٌ
 به مدح النبـــــوّة عیسوی
ٌ

ای رسول خدا خود سخن را به من الهام کن چنان که خداوند بزرگ بر تو وحی کرد، فردا روز پس از من خواهند گفت: خوشا شعری که یک مسیحی در آن پیامبر را ستایش کرده است.

زائری با اعلام اینکه وی چندی پیش در مراسمی در بیروت توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان مورد تقدیر و تکریم قرار گرفت و طی ماه های آینده نیز برای شرکت در همایش بین المللی شعر به تهران خواهد آمد ادامه داد: شکور علاوه بر جانبداری سیاسی از جمهوری اسلامی و حمایت از انقلاب، همیشه از رابطه عاطفی خود با مردم ایران یاد می کند و می گوید: تا کنون هیچ کس به اندازه ایرانی ها مرا شیفته و دلبسته لطف و احسان خود نکرده اند.

وی در پایان گفت: چنین فضای عاطفی و روحی نسبت به جمهوری اسلامی و به صورت عمومی نسبت به مکتب اهل بیت در میان مسیحیان لبنانی بسیار فراگیر است اما متاسفانه تاکنون چنان که سزاوار بوده از این ظرفیت مناسب برای نزدیک تر شدن روابط دینی و فکری و بهره برداری به سود مصالح مشترک دو کشور و تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران استفاده نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد